annemoon.reismee.nl

Week 1

Bonjour tout le monde!

Mijn eerste week is voorbij. Ik ben best tevreden, alleen met het Frans spreken wil het naar mijn mening nog niet zo... Ik heb dan ook besloten toch een taalcursus in Lyon te doen, van één semester (februari tot en met mei), aan de school die Yann en Sabine aan al hun au-pairs aanraden. Ze hebben ook aangeboden om me vooruit te betalen, mocht dat nodig zijn.

Afgelopen week heb ik elke dag alles gedaan wat de komende acht maanden van me verwacht wordt, samen met Yann. Dit houdt in: 's ochtends rond kwart over acht Mathis naar school brengen (lopend ongeveer tien minuten), om twaalf uur Mathis weer ophalen om thuis met hem te lunchen, hem dan om half twee weer afleveren bij school, en hem aan het einde van de dag om kwart voor vijf weer ophalen. Killian gaat naar het college, en hij luncht daar ook. Hij gaat en komt zelfstandig.

Dan moet ik Mathis helpen met zijn huiswerk. Het kind is tien en heeft meer huiswerk dan toen ik veertien was! Maar goed, tot slot gaan Yann en ik met de auto (guess who's driving?) naar een dorpje verderop, Chimilin, om Malo van de chrèche te halen. Dat kan tot een uur of half zeven.

Sabine komt thuis van haar werk rond zevenen, gaat meteen koken (of Yann kookt), dan eten we, en zo rond een uur of half negen gaat iedereen naar bed. Pardon? Ja, iedereen. De kinderen én de ouders. Dus dan kan de au-pair niet achterblijven. Ik ga netjes na het eten naar mijn kamer en hou me koest, maar meteen slapen zit nog niet echt in mijn ritme (ik ben er ook nog niet helemaal uit of ik dat wel wil). Maar ik vermaak me wel: filmpje hier, beetje lezen daar.

Donderdag heb ik voor de familie gekookt: spinaziestamppot met een echte Unox rookworst (die ik had meegenomen) en gebakken spekjes. Ik wou andijviestamppot maken maar dat kennen ze niet, in ieder geval niet in de Carrefour hier. Dan maar spinazie. Het was heel lekker, maar de kinderen hebben het niet aangeraakt want, hoe cliché, ze lusten geen spinazie. De worst daarentegen was een groot succes.

Dit weekend hadden we een groot feest in Nantes van de vrouw van de broer van Yann, die veertig werd zaterdag. We gingen per vliegtuig (!) en vertrokken om 5 uur 's ochtends. In de avond was het feest, en de grap komt nog: het thema was film, en iedereen moest verkleed. Zo ook wij: Yann en Sabine waren Shrek en Fiona, Killian was Jack Sparrow, Mathis was één van de Daltons uit Lucky Luke, de kleine Malo was een soort halve Gladiator (erg blij met zijn helm en zwaard was hij niet) en ik was Marylin Monroe!

Er liep van alles rond op het feest, waaronder een tweede Shrek en Fiona, ditmaal uitgebreid met hun dochtertje als Donkey. Ik heb me erg vermaakt in het begin met observeren, maar op een gegeven moment was ik toch wel een beetje de awkward penguin van de avond: ik liep maar wat te dwalen en zogenaamd heel veel foto's te nemen (zogenaamd, omdat ik zo ongelooflijk dom ben geweest de klep vroegtijdig te openen, dus alle foto's zijn verprutst).

Toen werd ik benaderd door Wolverine en V (van V for Vendetta), met wie ik vervolgens de hele avond heel leuk heb gepraat, gelachen en gedanst. De volgende dag was iedereen nog aanwezig voor een uitgebreide lunch en daarna gingen wij weer met het vliegtuig naar huis. Kortom, een interessante eerste week.

Gisteren is overigens mijn Franse simkaart eindelijk aangekomen, dus ik heb weer een nummer: +33 6 95557721. Nu niet allemaal heel enthousiast gaan bellen S.V.P., want ik heb een goedkoop abonnement met 60 minuten per maand/60 sms!

Bisous, Annemoon

Reacties

Reacties

a.bantzinger@parool.nl

Bon soir Anemone, Wat een ontzettend leuk verslag. Moest een paar hardop lachen, vooral om wat je hebt gekookt. Tres Hollandais! En dat feest,wel geweldig zeg!
Goed dat je het zo fijn hebt daaro. Nu slapen. Bon nuit!
bisous, Anne-Rose (spreek uit: An Rooooos)

mtjaberings@hetnet.nl

Lieve Moon, leuk eerste verslag.ben benieuwd naar tweede. Gister gezellig met Rineke naar Bataviastad geweest,om te shoppen voor mijn verjaardag.Tot een volgende keer,liefs Marijke.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!